23 May 2011

kejadian tanah runtuh : tak dpt selamatkan adik

“Saya tarik tangan adik ketika kami lari menyelamatkan diri, tapi kaki adik tersangkut pada besi khemah dan dia jatuh. Saya tarik lagi tangannya tapi runtuhan batu mula menuju ke arah kami dan menimpa kepala adik.
“Saya mahu mengorek tanah mencari adik, namun orang ramai menghalang. Saya terus menangis kerana hanya mampu melihat adik tertimbus di depan mata.” - metro

tgk gambar ni je pun dh sebak, seriously nk nanges.terkenangkan mcm mana suffer nya keadaan dorg masa kejadian ni berlaku,mmg tak disangka sangka,mungkin sblm kejadian mereka bergembira adik beradik,but sekelip mata adik takde,Ya Allah.kuatkan lah hati anakanak kecil ni Ya Allah,melihat adik pergi depan mata,mau tak fobia,mau tak teringatingat,i actually marah jugak masa wartawan nk temubual budak ni masa kat buletin semalam,dh budak tu sedih,tak nk cakap pape,knp nk suh jugak budak tu bercakap,mst lah lagi pilu hati budak tu,bayangkan kite,bile tgh sedih,org dtg pulak tanyatanya mcmmcm,apa perasaan korg?tak de hiba dan sedih?

haih ntah lah,mcm pendengar dekat hot fm td,call marahmarah,tak guna dah nk marahmarah,before ni mmg takde sape kisah ada rumah tu kt situ,bila dh jadi mcm ni,
baru sume nk marah,nk kecoh.

org yg marah kat radio tu pon,nk ckp "mana g sume org,knp tak jalan kan kerja masingmasing,"eh hello,fikirlah,kita ada tugas masingmasing,tak sume leh tau apa yg jadi di masa hadapan,
yg nk marahmarah tu kau tu kat mana?
ada kau tau bila kejadian tu nk jd?

mcm tu jugak org lain,anggap lah tu takdir Allah,lepas ni cuba yg terbaik,tu je,tak guna nk marahmarah kat radio.org lain pun ada perasaan.kdgkdg manusia ni pandai bercakap je. =(

Al-Fatihah

24 comments:

syaz@rozelt said...

huhuu..memang sedih gile..dah le diorang anak2 yatim..doakan yang terkorban akan ditempatkan bersama orang-orang yang beriman..amin~

Liyana Zahim said...

ya alah sdihnye.. patotla dak ni tanak ckp lgsg mse wrtawan tnye.. siannye die.. siannye.. sedihlaaa... insyaallah di syurga tmpt dorg rara.. al fatihah..

YanaMIB said...

erk ada org mrh2 cemtu ke td?? x dgr lak..mmg x patot la dia ckp gitu..mende ni kn qada' dan qadar..kita kena amek iktibar je dr apa yg dh jd..doakan smoga sume mangsa tabah..dan al-fatihah kpd yg meninggal..

Syuxer said...

al-fatihah..sesungguhnya emosi masyarakat ditempat itu sekarang masih tidak berapa nak ok..mereke diselubungi perasaan sedih..jadi tindakan untuk tidak memahami perasaan mereka sesungguhnya sikap yang paling bangang..apapun semoga kejadian ini mengajar erti supaya tidak lagi membina pembangunan di lereng bukit yang berisiko..:*(

Cik Kamoo said...

sedih la baca...semoga Allah merahmati mereka

the girl next door said...

rara!!
sedey LOr entry nie

=[

Khairul Atikah @ Cik Yuki said...

mmg ta ptut org tuh mrh2 cmtu . . klo die nk mrhkn org . . mrh la dri sndri dlu . . asl die ta b'tindak awl2kn ?? da sah2 die pn ta tw p'kara ni akan jd . . huh . . ta ptut lgsg . . hmm alfatihah . .

Mrs.Yie said...

kejadian ni sangat memilukan dan meruntum hati sesiapa saja..budak tgah trauma tu masih lagi wartawan tu nk tnya macm2..agak2 la..

msredcheesecake said...

CIK RARA,

ISU LAMA...DAH TERANTUK BARU TERNGADAH...TAPI KES CAM NI, DAH BYK KALI TERANTUK, TAPI TAK PERNAK TERNGADAH....
BAHASA MUDAH, TAK DE SAPE YANG BETUL2 BERUSAHA NAK PASTIKAN BENDA CAMNITAK BERULANG LAGI....

MOK&SONS said...

Al-Fatihah...semua orang harus mengambil iktibar diatas apa yang berlaku.Nak salahkan sesiapa pun dah tak berguna lagi.

LindaRahim said...

yg plg sedih, dah lah anak yatim...pas tu kehilangan adik pulak... Al-fatihah buat semua yg terkorban...dan semoga mangsa yg lain tabah menghadapi ujian ni...

EYFAalias said...

Hmm. Tahu takpe tengok gambar aje sedih. Lagi-lagi anak yatim pulak. Dengar cerita pasal anak yatim pn dah sedih. Ni kan pasal tahan runtuh yg melibatkan anak yatim. Hmm.

Ni dah baca entry rara ni lagi sedih. Iskk. Tu lah nak marah pun tak guna. Benda dah jadi. Tak boleh nak ubah. Yang pasal wartawan tu agaknya dia nk 'dapat cerita' je perasaan org dia tak hirau. Eyfa yang tengah sedih ada orang tanya-tanya pun perasaan dh tak tentu arah sedihnya. HAHA. Apa-apa pun kita sedekahkan lah Al-Fatihah untuk mangsa-mangsa kejadian tanah runtuh ni. Semogo di tempatkan di kalangan org beriman. Amin! =(

ArulchelseA said...

biasa la..bila terhantuk baru nak tegadah..dan org marah2 tu mcm la diaorg ambik peduli...yg marah2 tu dah brpa bnyk aduan dia dah buat..jd kan pengajaran..al-fatihah

JohnJosh said...

kesian kan?? tgh trainning nasyid lagi.. da la anak yatim. jd plak mcm ni :(

cik panadol said...

kesian kat mangsa yng terlibat..budak2 lg diorg tu....semoga mereka yang selamat tabah...dan semoga Allah rahmati roh mereka yang terkorban....

Al-Fatihah~

fara_farez89 said...

al fatihah untuk arwh semoga ditempatkan dikalangan org2 yg soleh

kokser kokdam said...

siyes sedih bace paper ari ni.. crite si abg pgang tgn si adik smpai tlepas tu..

smoga ALLAH merahmati mereka yang telah meninggal dan menambahkan kesabaran bagi yang masih hidup serta keluarga dan kerabat..

CikPuan Fara said...

Ya Allah sedih nya bila baca dia nak korek tanah cari adik dia :(

Peristiwa nih patut jadi pengajaran pada semua pihak bukan masa nk tunding jari kat org lain. Dan peringatan Allah swt nak amik nyawa kita bila2 saja.. tak kira muda ke tua. Subhanallah.

*Miss Syahnia* said...

sayu sgt dengar radio era pg tadi
tmubual pak nil dgn keluarga mngsa..

tmbh2 lg dgr suara pak nil seperti mahu
nangis + sebak..

alftihah utk semua mngsa yg maut
dan moga kembali smbuh pd mngsa
yg cedera..

Yua said...

sgt sedeh!! AlFatihah utk smua yg tkorban =(

ieda said...

nak marah bukan apa dik .. kejadian tu memang kita x tahu dan kita x duga .. tapi kelulusan dari pihak2 tertentu tu mcm mana ?? kenapa x berikan amaran kepada mereka ?? org2 nie lebih tahu berbanding rakyat yg hanya menumpang tempat utk berteduh & buat rumah ..

pegawai2 mcm dlm berita semalam lebih mengetahui akan pergerakan bumi sblm kejadian .. kenapa x maklumkan awal2 .. kata rakyat didahulukan .. yg rakyat marah bila dah jadi mcm nie semua baru keluar .. kenyataan x leh duduk lah .. ada pergerakan lahh .. rumah x daftar lahh .. sblm tuu buat x tahu sahaja .. biarkan walau nampak dah binaan bangunan di tepi cenuram .. yg seperti jabatan apa tu cakap ( adehh lupe ) .. kenapa pihak2 tertentu x selidik ..

kita x marah membabi buta tapi nak kerajaan prihatin .. selepas kejadian Highland tower tuu , still lagi benarkan pembinaan dilakukan di tepi2 lereng bukit .. rakyat nie kalau kita larang dia akan dgr juge .. x kan dah jadi baru nak nyesal kan ..

huhuhuh sedih dik tgk pic 1st tuu .. tapi sedih mcm mana sekalipun kita memang kena redha dgn ketentuan allah .. dan allah pernah berkata aku berikan umat2ku akal dan fikiran utk berusaha dan berdoa .. x kan kita x paham lagi ...
semoga roh2 mereka ditempatkan syurga jannah ..

insyalllahhhh ...
** ini sekadar pandangan peribadi akak dan moga2 mendapat renungan bersama ..:))

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

mmg sebak sgt baca psl tragedi neh..al-fatihah..segala yg berlaku adalah ketentuan Allah

Penulis Bogel (the naked writer) said...

yang marah2 tu konfem pompuan kan?

mmg xde otak btul. tak cukup rukun iman yg terakhir la tu

♥MiZz-siHa♥ said...

al-fatihah...mmg sedih dgr berita nie..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...