20 June 2011

pengasas sendayu tinggi berpurdah?

LOL lame sudah cite ni rupanya,knp i tak tau?ketinggalan zaman sungguh i ni.td masa bukak steraming kat TVi,i tgk gambar org berpurdah,i tgk muka dye mcm kenal,bile i tgk kt nama yg keluar kt bwh tu dye tulis,rozita,pengasas Sendayu Tinggi,wahhh rupanya dh lame eh,dr tahun lepas lagik dye dh berpurdah eh.

ni hasil google i,punye lah nk menyibuk hal org kan,sampai sanggup google sedangkan keje sendiri pon belambak.hmm bagus lah dye dapat hidayah dan berubah.seronok nya bile dpt hidayah Allah.
kite akn berubah dr hati.i pernah rasa masa i 1st time start berhijab.

ni lah yg dpt heee.

Kenyataan Rozita:


Rasanya sudah ramai yang tahu tentang kesusahan lampau saya kerana banyak majalah menyiarkan cerita itu. Niat saya tiada lain, hanya mahu menjadi pencetus semangat untuk wanita di luar sana. Biar mereka tahu, sebagai manusia jangan terlalu mengharapkan orang lain untuk berjaya dalam hidup.Saya pernah jadi penoreh getah, sambil-sambil itu melakukan bermacam-macam kerja kampung untuk menampung hidup. Malah pernah juga cuba berniaga kedai runcit, menyertai MLM dan bekerja kilang.

Apabila berjaya dengan perniagaan Sendayu Tinggi, saya mula sedar manusia perlu ada tiga sifat jika mahu berjaya. Pertama, mereka mesti mengorak langkah untuk memulakan perkara kecil dalam diri. Kemudian, jangan pernah berkata tidak sebelum mencuba kerana tiada apa yang mustahil. Ketiga, jangan suka menyalahkan orang lain.Nilai sepuluh sen Bila sudah berjaya mengumpul kekayaan, tiap-tiap tahun saya pergi umrah. Ada banyak peristiwa yang dialami di tanah suci namun ada satu pengalaman yang paling menarik. Ia berlaku ketika saya tidur lalu bermimpi, satu suara menyuruh saya membaca beberapa ayat daripada surah Al-Baqarah.

Sekembalinya saya ke tanah air, saya terus mencari tafsir Al- Quran. Saya mendapati antara maksud ayat yang disuruh baca itu ialah mereka yang mendapat hidayah namun jika memalingkan mukanya, mungkin tiada lagi hidayah untuknya selepas itu.Saya memang sudah lama terdetik mahu berganjak ke alam (fasa) lain sebaik sahaja usia mencecah 40 iaitu membuat persediaan untuk mati. Saya mula melihat betapa kehidupan di dunia ini sangat singkat, indah dan perlu dinikmati. Saya sedih mengenang ramai orang yang berjaya dalam perniagaan tetapi hidup tidak bahagia.



Ketika saya mengejar dunia, hidup dirasakan huru-hara. Pernah saya beli sebuah kereta dengan harga RM1 juta. Setiap kali tiba di satu-satu tempat, saya senang melihat banyak mata memandang dan berbisik-bisik kagum. Namun lama-kelamaan saya tersedar, rasa bangga melihat kekaguman orang itu menimbulkan perasaan riak dan mahu menunjuk-nunjuk.
Jika syiling sepuluh sen terjatuh, pernah satu ketika saya tidak mahu mengutipnya semula. Waktu itu saya memikirkan kelas sebagai seorang jutawan. Tetapi hari ini, saya tidak mahu lagi bersikap begitu. Saya mahu buang rasa riak, sebab nilai duit sepuluh sen itu besar nilainya pada sesetengah orang dan tidak patut dibazirkan begitu sahaja.

Saya tidak pandai mengaji dan tidak tinggi ilmu agama. Jadi saya mengupah seorang ustazah yang tinggal bersama di rumah ini untuk mengajar serta seorang ustaz untuk berkongsi ilmu agama. Sehari setiap minggu, rumah saya dibuka untuk orang ramai menyertai majlis ilmu yang dibuat di sini.Impian saya yang masih belum tercapai ialah membina sebuah kompleks hasil perniagaan. Di kompleks berkenaan saya mahu membangunkan aktiviti dakwah di samping memberikan kehidupan kepada fakir miskin menerusi perkongsian ideologi perniagaan.

Saya tidak mahu golongan susah yang saya bantu ini memandang saya sebagai sumber kewangan. Saya tidak memberikan mereka ‘ikan’ tetapi ‘pancing’ untuk mengubah kehidupan. Caranya saya beri mereka produk untuk dipasarkan. Saya juga mengambil kuih, kerepek dan lain-lain daripada mereka untuk dijual.

Satu lagi impian yang sedang diusahakan, saya mahu bina sebuah rumah perlindungan untuk anak yatim piatu dan mualaf. Rumah sudah ada, tenaga pengajar pun tidak ada masalah. Cuma tinggal mencari bayi dan kanak-kanak untuk dibesarkan dengan pendidikan akademik berserta ilmu agama di rumah tersebut.


Kini mula berpurdah


Purdah ini sudah lima bulan saya pakai. Bukan sebab alim, dan bukan juga sebab H1N1. Sebaliknya inilah antara cara saya menjaga hati daripada dirasuk perasaan riak. Bila mengenakan purdah, tiada orang yang mengenali saya jadi tiada lagi layanan istimewa yang biasa saya dapat.

Saya tidak malu untuk mengaku, selama ini memang saya pakai tudung tetapi hati masih kotor. Ini kerana walaupun memakai tudung saya sering kalah bila syaitan berbisik supaya bersolek setiap kali ke luar rumah sesuai status selaku pengasas produk kecantikan.“Kau kenalah pakai baju yang menampakkan kelangsingan, barulah orang tahu produk kau bagus” – itu juga antara bisikannya yang sering menewaskan saya. Barangkali ketika itu saya antara wanita akhir zaman yang disebut dalam hadis ‘menutup aurat tetapi masih bertelanjang’.

Sebagai majikan pula, kadangkala saya memarahi pekerja kerana mahu semuanya serba sempurna. Saya menjadi sungguh takut apabila tersedar dan berfikir bagaimana pula saya di sisi majikan paling besar iaitu Allah Taala? Dia pun berhak marahkan saya kerana sungguhpun solat, di mana zikir dan amalan sunat bagi menyempurnakan lagi amalan kepadanya?Syukurlah, perubahan yang dibuat melimpahkan bahagia dalam hidup. Anak-anak (Nurhayati, Alif Syukri, Aiman Hazim, Nurazizah dan Nurain Sufiyah) dan suami melengkapkan lagi dunia wanita ini.

Kini hari-hari saya lalui sambil meneguk kelazatan ilmu akhirat. Melayan keletah anak-anak, mengulit orkid, epal Madura, daun kesum, kedondong, kari, limau purut dan pokok herba lain; juga melayan burung, ayam, lampam, puyuh, puyu dan tilapia melengkapkan lagi kediaman bak syurga dunia yang saya gelar Sorga Ammi.Sesudah solat Subuh, tatkala berdiri di balkoni rumah menyaksikan kabus berlalu dibawa angin sambil merenung kalam-kalam bukit , saya semakin yakin betapa perlunya saya bersyukur menjadi hamba yang dilimpahi kasih sayangNya.

p/s : berpurdah mmg kaler hitam je eh?

18 comments:

Amira Chan said...

kalau dekat Arab, pompuan pakai purdah sebab nak tutup wajah cantik diorang, tp org kita gi sana selalunya pakai purdah sebab nak halang habuk masuk. haha

Cik Kamoo said...

biarlah segalanya datang dari hati yang ikhlas ....

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

bagusnya dia mendapat hidayah dari Allah..harap satu hari nnt sy pon blh berjaya sptnya..dunia dan x lupakan akhirat..

Syuxer said...

alhamdulillah..sesungguhnya indah sungguh bila mendapat hidayah dari Allah s.w.t semoga Allah s.w.t mengurniakan jua kepada kita nanti..insyaAllah..

Cik Aish said...

hehe stuju dgn amira chan.. org kt, pakai purdah ada yg nk ttp jerawat di muka..tapi sebenarnya kt tkleh berprasangka buruk..kalau org tu berubah ke arah kebaikan, alhamdulillah sgt2..niat tu biar la atr dia dan tuhan..sapa lah kita nak menyangka yg bkn2..harap2 kekal berpurdah..amin :)

Cik Ezy said...

bgos kn die ni..
=)

Sunah Sakura said...

ade je purdah kaler lain.... :)

@ dramatic @ said...

semoga lebih ramai yg mengikut jejak langkah dia...anak perempuan dia tu calon paling hampir utk ikut langkah dia..harap2 anak perempuan dia pun dibukakan hati..amin.. =)

bagi akak, dia seorang yg BERANI dan KUAT SEMANGAT..dia tak takut apa org kata..dan tak takut "golongan elit @ mak2 datin" ketepikan dia.. as long as dia bahagia hidup dlm dunia dia kan... :)

p/s : ada la purdah colour lain..si elia (apex) tu kan berPURDAH masa brtunang....tetttttt... ;-p

ArulchelseA said...

dah lama ni ...penah baca dlm mjalh wanita..

*erkkk aku baca mjalh wanita biar btulll kih kih kih kih

Atika Farha ;D said...

mmg dah lama berpurdah la syg :) hihihi

Rash said...

Salam~

perlukan azam yg kuat utk jadi cm pengasas sendayu tinggi ni.. alhamdulillah semoga menjadi ikutan muslimah yg lain.. psl purdah tu rsnye klu kt malaysia ade je kaler lain, ikut warna tudung ^^

ieda said...

ermm dah lama dik .. alhamdulillah luahan hati dia meruntun hati dan jiwa akak .. insyaallah syukur allah dah berikan hidayah pada dia ..

kita bile lagi dik .. insyaallahhhh doa2kan semoga kita juga diberikan hidayah oleh nya .. aminnnn :)

bunga said...

ikhlas hanya DIA yang tahu..:)

BajinganCinta said...

singgah baca entri ini...:)

Mun said...

laa..kite pun baru tau dia b'purdah. ade je purdah colour lain..but mostly colour hitam..sbb nak elakkan attentionsbb pakai warna yg menarik perhatian..

MYA EL QAYREENA AZRYAN said...

bole kot warna lain..dolu penha tgk orang kat mesir pakai kaler2 okeh jerk...

KAMIHIDUP said...

sejuk mata.

Anne Nurain said...

pernah terpikir nak tutup aurat yang sebenar-benar ny.. sejuk ja mata memandang kan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...