16 January 2012

Bakal ibu usah abai asid folik

“IBU mengandung kena makan dua kali ganda kerana untuk dua orang, satu untuk ibu dan satu untuk bayi dalam kandungan.”


Seringkali kita mendengar ayat ini diucapkan terutama bagi wanita yang baru pertama kali mengandung. Kadangkala ia mungkin diluahkan sekadar untuk bergurau, namun daripada segi konsep matematiknya, seakan-akan ada logiknya.


Bagaimana pula daripada segi diet serta pemakanan sebenar untuk ibu hamil?




Ramai wanita terutama yang baru pertama kali hamil mengajukan pelbagai soalan mengenai makanan boleh dimakan dan makanan yang perlu dielakkan. Ini kerana mereka berasakan perlu makan dalam jumlah yang banyak terutama ketika lapar sedangkan pada trimester pertama, makan adalah untuk menambah tenaga dan ibu hamil cuma memerlukan 300 kalori setiap hari manakala selebihnya akan pergi kepada organ ibu sendiri. 




Namun, bagi ibu yang mengalami alahan yang teruk sehingga tidak mampu makan dalam jumlah yang sepatutnya, mereka perlu mengatur pemakanan supaya bayi mendapat zat mencukupi manakala ibu tetap bertenaga sepanjang tiga bulan pertama. 


Alahan ketika mengandung sering dikaitkan dengan muntah-muntah, pening, perut sebu dan tidak selesa. Keadaan ini biasa berlaku terutama ketika bangun tidur, namun bagi wanita yang bernasib baik mereka langsung tiada alahan.


Punca sebenar alahan sebenarnya masih kurang jelas. Kebanyakan penyelidik percaya alahan wanita hamil disebabkan perubahan fizikal dan hormon pada badan.

Kebanyakan wanita yang mengalami alahan akan sedikit sebanyak merasai kesannya pada rutin seharian. Ada yang terpaksa menukar perancangan harian untuk menyesuaikan diri dengan keadaan ini, malah ada yang terpaksa bercuti kerana alahan yang terlalu teruk.

Secara amnya, alahan dalam jangka masa pendek tidak akan menjejaskan kesihatan ibu dan bayi. Namun, bagi alahan terlalu teruk sehingga apa yang dimakan akan muntah kembali, bayi berkemungkinan akan kekurangan nutrisi manakala kesihatan ibu akan terjejas. Tambahan pula, ibu akan mengalami kekurangan air dalam badan dan mengalami pening, dahaga dan air kencing sedikit daripada biasa. Jika mengalami tanda ini, anda memerlukan rawatan segera. Biasanya doktor akan menambah cecair dalam badan dan makanan tambahan melalui drip.

Bagi mengurangkan penghidratan, ibu hamil dinasihatkan minum air putih atau jus buah yang banyak bagi menggantikan kehilangan bendalir. Makan jenis makanan yang mudah dicerna seperti nasi, jagung, kentang dan ubi serta mengelak makanan mengandungi kadar lemak tinggi atau berminyak seperti makanan bersantan atau bergoreng. Bagi yang alah kepada bau-bauan, elakkan aneka aroma yang boleh menyebabkan rasa mual dan muntah. Makan sedikit, tetapi secara kerap misalnya dengan mengambil biskut, roti, kurma, kismis dan buah-buahan bagi mengelak perut dimasuki angin dan boleh menyebabkan muntah dengan teruk.

Paling penting wanita hamil perlu mengambil asid folik yang dibekalkan doktor.
Ini kerana terdapat banyak kajian menunjukkan kepentingan asid folik untuk perkembangan saraf dan otak bayi dalam kandungan. Namun, malangnya ramai wanita tidak tahu penambahan pengambilan asid folik perlu dilakukan tiga bulan sebelum mengandung.

Ini kerana asid folik dapat membantu menghindarkan kecacatan bayi yang dipanggil neural tube defect atau NTD. Mengikut kajian, pengambilan asid folik membantu mencegah kecacatan ini sebanyak 50 peratus sehingga 70 peratus daripada berlaku.

Asid folik penting untuk pembinaan sel otak, tulang belakang, organ, kulit dan tulang manakala satu kempen pernah dijalankan di Amerika Syarikat untuk memberikan kesedaran kepada wanita mengenai kepentingan asid folik bagi bakal ibu dan ibu hamil.

Keperluan asid folik boleh didapati sama ada dengan memakan makanan diperkaya dengan asid folik atau dengan pil asid folik. Jumlah yang disyorkan adalah sekitar 400 mikrogram atau 0.4 miligram setiap hari pada dua hingga tiga bulan sebelum merancang hamil dan ketika hamil. Sumber asid folik juga boleh diperoleh daripada makanan barli, daging lembu, ragi yang ditapai, beras perang, keju, ayam, kurma, sayuran berdaun hijau, daging kambing, hati, susu, cendawan, oren, sayuran berubi, ikan salmon, tuna, gandum dan bijirin.

Pada trimester kedua, kebanyakan wanita hamil semakin berselera makan. Malah ada yang menganggap mereka perlu meningkatkan jumlah pemakanan atas alasan keperluan bayi dalam kandungan. Dengan itu ada yang menambah pengambilan makanan mungkin daripada tiga kali sehari kepada lima kali sehari dalam jumlah yang banyak.

Namun sebenarnya selain meningkatkan jumlah makanan, apa yang lebih penting adalah jenis makanan serta kandungan zat yang terdapat dalam makanan.

Kebiasaannya, wanita hamil memerlukan penambahan 300 kalori sehari daripada biasa terutama semasa trimester terakhir apabila bayi membesar dengan pantas.

Penambahan 300 kalori sehari perlu diperoleh daripada makanan berkhasiat supaya boleh menyumbang kepada pembentukan dan perkembangan bayi.

Ketika hamil, apa saja yang dimakan dan diminum adalah sumber utama nutrien bagi bayi.

Sama ada seseorang wanita itu hamil atau tidak, diet yang sihat merangkumi semua yang terdapat dalam piramid makanan seimbang iaitu protein, karbohidrat, lemak, vitamin, mineral dan air yang mencukupi.



INFO:

Bagi ibu hamil, penting untuk mempelbagaikan hidangan makanan bagi memperoleh semua keperluan nutrisi untuk ibu dan bayi. Makanan yang perlu dimakan ketika hamil termasuk:




  • Buah-buahan dan sayur-sayuran untuk lima hidangan sehari termasuk snek, jus dan salad.





  • Makanan berkanji seperti roti, nasi, pasta, ubi kentang serta memperbanyakkan bijirin penuh.





  • Makanan berprotein tinggi seperti daging, ayam, ikan, telur, kekacang (soya). Namun wanita digalakkan memperbanyakkan makan ikan sekurang-kurangnya dua kali seminggu.





  • Makanan berkalsium tinggi seperti susu, dadih dan keju.





  • Makanan berserat tinggi seperti sayur-sayuran, buah-buahan, bijirin dan kekacang sebagai makanan kegemaran kerana ia boleh mengelakkan sembelit.

    Makanan basah seperti ikan, ayam dan daging harus dibeli segar dan dijamin kebersihannya. Pastikan sayur-sayuran dan buah-buahan juga segar dan tidak mengandungi racun serangga (kebiasaannya, sayur berlubang dimakan ulat atau serangga tiada racun serangga).

    Ikan mengandungi protein, mineral, vitamin D dan asid lemak omega-3 yang tidak akan dibekalkan kepada bayi jika wanita itu langsung tidak mengambil ikan. Bagi makanan yang dibungkus atau dalam tin, baca label makanan yang menunjukkan kandungan nutrisi dan kalori makanan. Terdapat juga label makanan yang memberikan cadangan hidangan bersesuaian bagi diet seharian.


    Periksa label makanan sebelum membelinya supaya makanan itu dapat dipastikan:





  • Halal kerana akan menjadi darah daging kita dan bayi.





  • Berkhasiat untuk kesihatan bayi.





  • Perhatikan tarikh luput serta pembungkus dan tin makanan dalam keadaan sempurna (tiada kebocoran, tercemar atau kemek). Walaupun nampak remeh, ia sebenarnya penting kerana makanan yang tercemar atau sudah luput tarikh boleh menyebabkan keracunan makanan sekali gus memudaratkan kesihatan bayi.


    Makanan yang perlu dielakkan ibu hamil termasuk:





  • Makanan laut mentah seperti tiram atau sushi. 





  • Makanan laut yang tidak dimasak dengan sempurna.





  • Bahan makanan stimbot yang tidak dimasak sepenuhnya. Pastikan sup dididihkan setiap kali bahan baru ditambah terutama bagi makanan laut bercengkerang, daging dan telur.





  • Hati serta organ dalaman haiwan perlu dielakkan kerana berkemungkinan mengandungi bentuk retinol vitamin A dalam jumlah yang tinggi dan ini tidak baik untuk bayi yang sedang membesar.




  • heee~ i blum lg preggy,tapi apa salah nya kite share benda ni untuk info semua kan?
    lepas ni i nk g amik Asid Folik kat klinik lah.mmg klinik kesihatan bekalkan eh?

    16 comments:

    Aeen said...

    ape lagi rara..mkn la asid folic ni....just makan je ok...insyaAllah...:)

    akak comot said...

    moga rara cpt2 jd ibu~~~

    ::EIDA:: said...

    Rara, beli kat farmasi pun boleh.. cakap nak bli Asid Folic je.. nanti dia bagi choice, sepapan or sekotak.. hehhehehe~ ida beli sekotak setahun yg lepas.. =)

    mOoN said...

    yup.. sangat penting tu.. untuk mengelakkan penyakit spina bifida pada baby.. itu yg nurse btau masa mula2 g klinik dulu... :)

    rasanya asid folic blh dapat kat klinik panel jugak...

    Nor Idayu Abd Rahman said...

    Akak ayu pregnant 8bln sekrg...dia xske minum susu...dan xprnah minum asid forlik (betul ke eja ni...xpela...aslkn ada bnyi2 jdla) tpi alhamdulillah baby aktif...aritu dia cerita dia scan...baby tu tgh main tali pusat...gengam dan lepas...

    e k i n ♥ y u s r i said...

    ekin dah 4 bulan nie,still amik asid folic lg

    saffiya_aleesya @ echa said...

    good info!!! tidur yg cukup,makan makanan yang berkhasiat dan juga pengambilan vitamin agar kita dan baby sihat..itu yang terbaik!!!

    Amy Syaquena said...

    nice sharing...thanks sangat info berguna nie...

    maszull said...

    assalamualaikum rara...mama nak kongsi info ni yer untuk anak mama n kengkawan yg pregnant...mekacih rara...:)

    diana said...

    akak mengandung tak pernah alami alahan teruk2..
    muntah pagi2 tu adala.tapi tak de lak sampai tak boleh makan.kali ni pun sama.asyik nak makan je..jadi tak de masalah bab nak dapatkan 300 kalori sehari..:)

    Niza Romli said...

    akak ada makan folid asic ni wlpun belum mengandung...

    msredcheesecake said...

    Baru nk tanya dah pegnen ke? Hheee....

    Myth preggers kena makan doubke the usual amount tu jgn diikut sgt.... Nafsu tu....

    YOUsoF said...

    Tapi biasanya perempuan hamil memang bertabah selera makan.. Cuma kena pandai pilih makanan yang berkhasiat la kan. ;)


    Lelaki pun tak boleh pandai ringan bab makanan ni.. Sama² sihat sama² ceria..

    *Kalau dah ada sugar glider jangan lupa share cerita dan gambar ye..

    CikPuan Fara said...

    asid folik sgt bgus.. mkn setiap hr ye dik..

    Puan Kutu said...

    semoga Rara cpt preggy n dpt baby yg kiut..:)

    Cik FaRiZaM said...

    walaupon sy bukan bakal ibu ,walaupon sy masih belum ada suami....hehe~ tp sy pernah keje di farmasi as sales assistant. jadi sy rasa asid folik ni mmg perlu tuk ibu mengandung...pada mereka yg tak suka telan pil mcm sy, kene la usaha jugak demi anak tersayang....

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...