19 June 2012

selagi namanya MELAYU

korg penah tak rasa mcm semalam nk g mkn kat kedai tu.
tapi sok sok kedai tu tiba tiba dh xde,bukan dh xde sbb apa,
sbb terbakar.

mmg terkejut sgt sbb kat kawasan umah MIL i,
ada satu kedai melayu,kedai nasi lemak n burger.
mmg kami selalu mkn kat situ n org yg dtg mkn mmg ramai sgt,
tiap hari mmg penuh kedai tu.penuh sgt lah.and dr sudut hari kecil
kami bangga sebab kedai melayu tepi jalan yg maju cm tu.

tapi bila dan selagi namanya melayu mmg x lari lah dr dengki kianat.
mlm ahad kelmarin kedai tu terbakar,hangus dijilat api.
takde satu barang pon yg dpt diselamat kan.

dan bila i baca dr fb wife tuan kedai tu dia kata,
bila polis buat siasatan polis kata ada unsur unsur dengki kianat.
ada nmpk botol n petrol di tepi kedai.
memang knp lah melayu kita x leh maju kan,
baru nk maju dh dibakar kedainya.
baru nk maju dibomohkan kedai nya.

mcm mana melayu nk maju?

cina cina kedai sebelah sebelah jual menu yg sama,
xde pon dorg nk bomoh sesama mereka,
tak pulak dorg nk bakar kedai jiran dorg.
aman je.

tapi mcm i ckp td,selagi nama nya melayu.
cm tu lah adat nya.moga tuan kedai tabah menerima
dugaan dr Allah.mungkin ada hikmah disebalik kejadian.


p/s : pg td masa nk otw g keje pon ada lg satu kedai tepi jalan
terbakar.haiiissss yg tu lagik lah,sebelah nya bengkel kereta.
hangus gak terbakar sume.

17 comments:

Mrs. Norrie said...

KENAPALAH ADA YG DENGKI TUTUP PERIUK NASI ORG??? TAK PAHAM ZAMAN SEKARANG NIH...

cha said...

hish kesiannya. melayu kalau tak bakar mesti main ilmu. tak paham btul

Pn. Sheila@CC said...

kalu ada iman mesti tak jadi macam nie... istigfar byk2 org kita slu ingat Allah... no dnegki2...

aTy _faRed~ said...

yer ar...ai pon ade gak jmpe sendiri kes tu..kedai makan yang ramai giler orang..tp tetibe tutup-sebab macam2 hal yang susah derang nak ceritekan..dapat tau puncenyer orng dengki..*sigh...

Hilmirda Daud said...

zaman dah maju tapi dlm bab mcm ni masih tak berubah jugak.

erna said...

kesian tokey kedai. semoga rezeki makin melimpah ruah untuk mereka :)

CikPuan Ira said...

mmg susah kalau meniaga..mcm2 risiko kena hadapi..

Hanis Azla said...

selagi ada PHD tu, selagi itulah kita tak boleh nak maju sbb minda sendiri sudah awal2 tak mahu berkembang.. sedihnya..

pok amai-amai said...

Aduhai! Napelah mcm tu. Tapi tak apa. mgkn bkn rezeki dia. Berat mata memandang tp berat lagi bahu yg memikul. Sy doakan empunya milik kedai tu muyrah rezeki pas dianiaya org ni.

=D

Queenie said...

takper...musibah tu bermakna Allah tarik sikit jer dari segala yg pernah dipinjamkanNya, kalau redha insyaAllah akan diganti ngan sesuatu yg lebih hebat dan tak pernah disangka2...
ni dari pengalaman sendiri...

THE LEKAT LEKIT STORY said...

rara confirm ke yg bakar tu org melayu jugak.. yelah zaman skrg ni x tentu. biasa la isu perkauman skrg makin menjadi2...

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

susah gak nk kikis dengki khianat dalam diri kita ne ek...

cik najihah said...

tu lah melayu..x penah nye nk duduk diam bile tgk org lain bahagia..
knp akk sedih ni

ieda said...

bukan namanya melayu rara .. tapi hatinya yg busuk mendengki org .. bukan melayu aje , ada je bangsa lain yg busuk hati .. tapi x bakar dia bunuh ..

soo bukan melayu sahaja yg jahat , bila melibatkan hati yg busuk semua bangsa lah kekdahnya .. huhuh
tapi kita banyak dgr org melayu yg lakukan itu kan .. tu yg x leh terima hakikat huhu

dan yg suke buat musuh juga org melayu sbb kalau bangsa lain , dia senyap2 tahu2 dah mati kena bunuh @ bakar huhuhu

Nailah Azman said...

Assalamualaikum.

Itu masalah melayu kita skrg ni.
Kawan Akak, ayah dia sampai meninggal sbb dengki khianat jugaklah. Si tukang buat, letak tanah kubur dalam makanan ke minuman dia.
Tapi mungkin dah ajal kot. Nak berubat pun memang tak sempat dah.
Skrg 1 keluarga bawa diri pegi negeri lain. T_T

With Julia said...

hurmmm...itulah segelintir Melayu mudah lupa! Lupa bahawa rezeki diturunkan olh Allah adalah sama...cuma kita kena lipat gandakan usaha bukan merosakkan harta benda org lain...masyaAllah...moga Allah balas balik perbuatan mereka...amin

siti kektus said...

kesiannya pakcik tu. siapalah yg dengki sgt.

kalau makanan yg dijual mmg sedap, orang dengki mcm mana pon, pelanggan tetap akan ada lagi nanti bila beliau dah bukak yg baru. :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...