16 July 2013

Menu Berbuka : Gulai Ikan Patin Masak Asam

ikan patin masak asam! fuhhhh~

hai korg!
dh pk dh nk berbuka makan apa?
hehehe.ni menu aku smlm,
kalo terliur,harini boleh lah buat menu ni.
kdg kdg aku rasa suka jugak bila korg update pasal menu buka.
kdg kdg kita boleh bertukar tukar menu.betul x?

weekend ritu masa aku balik ipoh.
PIL aku balik pahang. MIL aku org pahang,
and arwah FIL aku org kelantan.sbb tu raya ni aku kena
ikut laki aku balik kelantan.hehe.

sebelum balik pahang,
mama aku dh ckp,nt dye bawak balik ikan patin,
n gula kabung.ikan patin sbb fav aku.hehehe.
sejak aku kawen ngan laki aku lah aku mkn ikan patin.
b4 ni mana penah,org perak lah katakan,
mana popular ikan patin ni.ikan pari popular lah.
hahahaha.

kalo balik pahang.Alang ( kakak mama aku )
masa ikan patin.fuhhh best gila.berpeluh peluh mkn,
hirup kuah,aku suka version masak asam n gulai tempoyak,
kalo masak lemak aku kureng sikit.

gulai ikan patin,
makan pulak ngan sambal gesek.
mmg lg terangkat.smlm aku menambah nasi kata kau!
sahur pon agak banyak nasi aku makan,
haiii cane lah nk kurus ni.
napsu sgt menggila kalau ada lauk fav.

lauk lain.

ikan goreng pon hade.aku tamak,ikan goreng pon nk.
aku suka ikan goreng yg digoreng garing garing.
pucuk paku goreng,
then sambal sambal.
sambal gesek yg merah tu.
bawah tu budu,laki aku punya,
n jering.hehehe.aku x mkn jering.xreti.

kuih tu aku x tau nama,tapi dye mcm buah melaka,
yg di kukus,then masukkan santan.
sedap wei! gula kabung khas dr pahang.
kalo yg kat sini punya dh xsedap.
xtau knp,kalau potong jd hancur,
kalo yg mama bawak balik ni.
kalo potong pon cantik ke.
rasa pon sedap gila.

sekian menu berbuka semalam.
harini apa pulak eh.hehehe.

20 comments:

Myra Jay said...

Sedap tu..

Memang kalau kena dengan peberet makan tak hengat punya :)

Nurzakiah Hanum said...

sedapnya

CikNaa said...

sekali tengok dah tau makanan org pahang.. ciknaa ni anak jati pahang tau.tu melaka kukus namanye rara.. kali ni puasa terliur sesangat nk mkn melaka kukus tu. tp kene balik phg dlu mak buat! fuhhh..

ieda immi said...

x makannnnnnnnn huhu

ramai org suke kan ;)

Fifi Nadhrah said...

selamat da makan patin masak tempoyak.. jadi tak berape terliur.. sedapnye patin..

diana said...

akak pun suka kalau masak2 gini..klau bubuh2 santan tu memang tak berapa gemar sangt..sebab ikan kan biasanya berlemak..bila boh santan muak sikit..

ct kektus said...

kite ni kalau ikan patin kureng sikit. sbb jarang makan. kehkeh

tpi kalau disuap ke mulut ni, bolehlah telan. hehee

puan.mila said...

Kecur liur tengok lauk pauk rara..ish!

mrs mell said...

tak penah g makan ikan patin masak ni.. hehe.. tp budu tu pebret.! kihkih.

faraherda.razalan said...

Sy pun suke klu org update psl menu berbuka. Suke sgt baca. rara ni rajinlah, tu yg suke je terjah sini. Sy pun nak update la menu berbuka tp tak dan nak amek gamba sbb dah sibuk2 nak mkn msg2. Hahahah!

Phat said...

sodap sodap terliur pn rara oi hehehe

me.liyana said...

oh patin..suka tang perot dia yg berlemak tu.hee.omnomnom

PinKy MoMMa said...

eh akak tergoda ngn kuih tu huhu..sejukkn dlm peti ais msti lg sedap kan rara..

::EIDA:: said...

kuih tu terliur babee. alarrr. xreti buat, cari kat bazaar la.. hahahahaha

shark said...

Tetap xleh celen ikan patin tempoyak..
Hehe..

Khai♥Rin : anies said...

uiii kecuuuqqqqq

makcikkantin said...

Yg kuih penyet2 tu cam buah melaka pun ada..inti gula? Yg basah2 kat luar tu apa?

Asam pedas ikan patin makcik pernah mkn masa gi rumah kawan kat kg lebak (kot)..:))

cha said...

nama kuih tu badak berendam u. tu kuih mak i sellau buat hihi

Love Razila said...

Sambal gesek tu ape ya? Pestime dgr. Hihihi.
Samalah kite xpandai mkn jering kikiki...sedapnya msk tempoyak, emm tapi ikan patin I kureng sebab dia byk lemak *budget lah konon nk control kolestrol katanyaaa :-) menu semua mengancam.:-)

Hana Soffelia said...

Untung la duk dgn mertua. masak sodap2.. kat cafe tempat hana keje ni blh katakan tiap2 hari ada ikan patin masak tempoyak tapi i is kurang gemar kecuali suka kuah tempoyaknya je. hehe

ra, kg hubby kt kelantan ktne? hana kat tumpat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...