Image and video hosting by TinyPic

12 July 2013

RESIPI Ayam Berempah

hai korg! hahaha,
kan aku dh buat dh entry resipi.
tapi aku buat resipi makanan yg aku mkn
masa berbuka dan sahur jelah eh.
xpe lah nk bg resipi beriye riye.
melampau lah kan.

ni resipi Ayam Berempah.
boleh lah try weekend ni.
sedap.fav aku ni.
senang je buatnya!

untuk ( 5 orang makan )

Bahan- Bahan :

1 ekor ayam saiz sederhana ( dipotong dan dibersihkan)
3 sudu besar serbuk kari daging
1 1/2 sudu besar serbuk kunyit
3 sudu besar tepung jagung
2 sudu besar serbuk beriani - xde pon xpe.
garam dan gula secukup rasa jika ingin lebih sedap tambahkan sedikit kuib pati ayam
3 tangkai daun kari

Bahan-Bahan Kisar :

7-8 batang serai
6 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
1 inci halia
sedikit jintan manis dan putih

Cara-cara

Gaulkan ayam dengan semua bahan-bahan diatas dan perapkan selama 1 jam atau semalaman 
(simpan didalam peti sejuk) tak simpan pun xpe.perap kat lua je.hehe

Panaskan minyak untuk mengoreng. Masukkan ayam dan biarkan ianya masak dan kelihatan warna

keemasan.

* serai yg buat sedap tu.naik baunya! boleh lah try k!heee

jgn terliur taw! hehehe.eh lupa buh watermark lah.alaaa
xde sape pon nk amik pic ko ni.hahaha.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

21 comments:

  1. yumsss!

    dah masuk dalam menu berbuka weekend nie :)

    ReplyDelete
  2. sedapnya..wiken nanti leh ler try..biasa goreng ayam crispy segera tu aje..hehehe

    ReplyDelete
  3. alahai ^_^...thanks bagi resepi :)

    ReplyDelete
  4. kurg dh pahala pose akak wahai dik non

    ReplyDelete
  5. feveret en suami...
    dia suka kutip serdak2 tu..hihi

    ReplyDelete
  6. wahhhhhhhhh sedap yer ayam berempah...weee nak cuba kalo rajin hehhehe amik resepi tau

    ReplyDelete
  7. sedapnya.... boleh try.. tq for resepi... i x pandai masak u.. ;)

    ReplyDelete
  8. selain ayam bleh ganti ddaging ke rara? mn la tau nk tkr selera

    ReplyDelete
  9. dah lama tak masak ayam berempah..selalu buat banyak2.pahtu frozenkan..nak mkn tinggal goreng je ..omnomnom

    ReplyDelete
  10. kejar seo nampak.. hahaha ra, ni kasi resepi kamu yg msk ke, mil masak.. :-p

    ReplyDelete
  11. sedapnya!i memang suka gila ayam goreng berempah tapi tak pernah masak sebelum ni..

    ReplyDelete
  12. saboooo je lah tgk pic aym tu....nak telan ailio pun rsa bersalah! haha

    ReplyDelete
  13. leh cuba ni...thanx awak sharing resipi :)

    ReplyDelete
  14. Terliur..tarik rambut akk tgok..hahaha..nasib nam dkt berbuka dah ni

    ReplyDelete
  15. klu tukar dgn ikan, rase2nye best x, ek?

    ReplyDelete
  16. saya dgn ayam mmg xdpt dipisahkan..

    ReplyDelete

sayang anak ditangan-tangankan,sayang rara,di komen-komenkan.heee~ thanks sbb singgah and baca entry and komen skali,i appreciate it. =.='

Busuk!

safura.online.diary © . Designed by MaisarahSidi.com