17 July 2013

Resipi : Buah Melaka Kukus

thanks ciknaa sbb bgtau nama kuih yg rara post smlm.
hehehe. (link)

hehehe rara ni tau makan je,
kalau nama sokmo lupa.hehehe.
smlm korg tgk kuih tu cm sedap kan?
rini meh aku bg resipi.
korg cuba buat taw.
senang gila.
aku benda benda senang aku suka lah buat.
kalau payah mmg aku malas.hehehe.

smlm mashu yg tolong MIL gentel gentel kan doh ni.
sbb aku g param ngan suami.hehehe.
balik rumah tgk dh siap dh.

bahan bahan :

3/4 Tepung pulut
gula kabung ( jgn lak ada yg tak tau gula kabung tu apa )

mcm ni taw.hehehe.gigig google.

1 1/2 cawan santan
3 sudu tepung gandum
secubit garam

cara pembuatan :

bancuh tepung pulut sampai menjadi doh yang x lekat kat tangan.
masukkan gula kabung yg dh di potong petak,
gentel bulat bulat comei cm fishball tu.

susun dlm loyang elok elok.

bancuh santan dgn tepung gandum dan garam,
tuang perlahan lahan dlm loyang,
dan kukus sampai masak.

then siap!



selamat mencuba!



20 comments:

Lydia Miza said...

Tak penah mkn yg ni. Xde kelapa la ye rara

faraherda.razalan said...

Ouh, buah melaka kukus? Tak nah dgr pun nama kuih ni. Nmpk sdp. Sy ni klu kuih pki tepung pulut, suke sgt.

εïзmummyHazaεïз said...

sedap nih... kena try buat. hehehe

Cik Eka said...

mcm badak berendam pun ada kan kak.

dapnyerrrrrr

AnneRaini said...

terus terfikir nak buat onde onde

ct kektus said...

eh, ada ea buah melaka kukus. hehee kite biasa rebus. alaa yg kaler hijau tuu. hihii

QueeN TerataI said...

tau makan jer.. hehehe nk buat sendiri insyaAllah la suatu hari nnt

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

mak saya selalu buat hari minggu bulan2 puasa.. kami panggil kuih badak berendam. biasa nya mak warnakan hijau :)

Nursaila Norman said...

rara,saila pun bt jugak ahad bru ni..mmg feveret eh time puasa je mesti bt buah melaka..hehe..tp saila pun kecik nk mati haha!

CikNaa said...

hehe, welcome rara.. tapi klu family ciknaa punye buah melaka kukus pakai inti kelapa campur gula kabung tu.renyah sikit la kan.. klu buat cam rara ni pun dah cukup sedap..hehe.

ieda immi said...

yaa tudia ..
eh kuih nie org panggil kuih apee erkkk kat sini .. adehh dah lupe ..
makan ngan santan kan ... dia da satu nama lagi ;)

Chekgu Azrine said...

sedap jgk ek kalau gini??
akak biasa buat rebus n letak nyoq tu..sedap jgak!!

Amanda Suria said...

First time tgok....akak suka salut kelapa lg...

NM02 said...

mmmmm dapnyerrr

JaSSNaNi said...

nampak sedap.. tapi makan ni tak payah letak kuah santan ke apa ke? ehehe.. saja tanya ye tuan tanah..

~ NANA ~ said...

kukus? wahhhh 1st time tahu...blh try la nnti :)

Brilliant Marjan said...

mesti cuba..tq for the info..

Mizz ErMa said...

0o..kalo buah melaka kat kg sy pulak, kaler dia hijau..lepas tu bersalut dgn kelapa..uhh, sedapnya..='(

diana said...

SAPA TAK SUKA KELAPA PARUT SESUAI SANGT LA MAKAN NIH..

Izan Ishak said...

menariklah kuih ni rara.. biasanya buah melaka yg hijau tu direbus pastu digaul2 ngan kelapa. maksudnya ni takyah letak kelapa la ye?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...