Image and video hosting by TinyPic

16 April 2015

Kenapa MANUSIA mudah menghukum manusia lain?

Pencuri Lembu Meninggal Dunia

pagi tadi memang aku ada dengar berita di Radio,
tentang seorang lelaki yang dikatakan mencuri telah meninggal dunia
kerana di pukul oleh 5 orang lelaki. Kes ni bukan lah pertama kali,
aku ingat lagi kes lelaki yang nak mencuri di Masjid,
yang di bogel kan oleh jemaah surau yang baru lepas selesai solat.
haritu di bogel kan, kali ni di pukul pula sampai mati,
Ya Allah, apa lah nak jadi, kita ke yang menjatuhkan hukum?
kita ke yang kena " sampai " kan ajal lelaki ini.
sedih nyaaaaa.



walaupun aku tak tau kisah sebenar, tapi aku memandang kalau lah
aku jadi isteri lelaki ni, dengan anak yang masih kecil,
Ya Allah, besarnya dugaan.DAN kalau lah mmg kalau betul lelaki ni
BUKAN PENCURI, apa yang korang akan jawap nanti?
dan kalau di MENCURI sekali pun, bukan tugas korang untuk
memukul dia sampai dia menemui ajal! geramnyaaaa!

kita hanya manusia biasa, baik ke korang sampai nk buat orang lain mcm ni?
mulia sangat ke korang? tak pernah buat jahat ke? huh?

Beberapa hari lepas, arwah ditangkap dan dipukul kerana dituduh mencuri lembu di Terengganu. Selepas koma selama 3 hari, 14 april 2015, arwah disahkan meninggal dunia. Kes ini amat2 memberi kesan kepada isteri dan dua anak dia yang masih kecil.

Komen dipetik dari ruangan komen

Wan Masrol Wan Manan : utk pngtahuan smua,,crita sbnarnya arwah ni xmcuri pn,,dia bg mkn lmbu2 yg dia jga,trmsuk ngn lembu yg d ktakn arwah ni curi...kes ni sbnarnya salah fham,,tpi d sbb kn kerakusan mnusia nk buat hukuman sdri ni lah padah nya..buat tuduhan tnpa usul priksa dlu..xpsal2 mninggal d pukul nya...skng ni dgr2 crite tuan lembu yg d ktakn hlng 2 dh d tngkp...pe2 pn jdikan lh iktibar buat kita smua,,jgn buat kptsan jgn tuduh melulu tnpa usul periksa....Al-fatihah buat arwah amir...

# dunia akhir zaman.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

7 comments:

  1. Ya Allah..sedih tengok anak yg masih kecil....betul..kalau ya pun dia mencuri...itu bukan hukumannya.. jangan la pandai-pandai amik keputusan sendiri...
    Alfatihah untuk arwah

    ReplyDelete
  2. ya Allah, menjawablah sapa yang buat tu...dah hilang akal agaknya...kesian isteri arwah dan anak2...bergenang airmata baca entry ni..huhu

    ReplyDelete
  3. Allahu. Berdosa besarlah orang yang membunuh tanpa niat, tapi mengikut perasaan amarah dan nafsu. Dan Semoga arwah ditempatkan dikalangan orang-orang beriman.

    ReplyDelete
  4. semua pakat nak jadi hero..ni la puncanya..padahal benda tu kadang2 tak dak kaitan pun dengan orang yang sibuk menghukum tu..tapi nak join jugak sebab nak tunjuk hero..

    ReplyDelete
  5. semoga rohnya ditempatkan dgn org2 beriman...kita tak tahu cerita sebenar jadi kenapa perlu menghukum....KG sedekahkan al fatihah buat arwah. Kesian nampak isteri dan anaknya...

    ReplyDelete
  6. kebenarannya kita xtahu tp betul tu. xperlu lah nk hukum mudah2 camtu je. kesian isteri dan ank2. Allahu-akbar :'(

    ReplyDelete
  7. Ya Allah...klu dh mencuri report polis wat pe nk pi pukul sampai mati....pastu ko sekali mati di tsli gantung tak ke nama tu kebodohan

    ReplyDelete

sayang anak ditangan-tangankan,sayang rara,di komen-komenkan.heee~ thanks sbb singgah and baca entry and komen skali,i appreciate it. =.='

Busuk!

safura.online.diary © . Designed by MaisarahSidi.com