24 June 2015

Makanan Paling Popular di Bazar Ramadhan 2015

Makanan Bazar 2015 sangat MAHAL


tahun ni, boleh dikatakan tiap tiap hari kami ke Bazar Ramadhan,
yelah~ suami dah dok dekat kan, so boleh lah meronggeng hari hari,
ranap jugak lah belas belas ringit, hehehe. padahal bukan membeli banyak pun,
kuih sikit, ayam golek, murtabak seketul, mmg makanan mahal sangat sangat korang!
pening kepala kalau nak difikirkan logik makanan tu dengan harga.
aku bukan kedekut, tapi mmg harga sangat tak logik tau!

hari pertama, kami jalan jalan, usha usha je nak makan apa.
aku nk beli air tebu, air tebu tahun ni jual dlm botol,
botol yg petak tu, tau x? botol tu aku rasa sebotol dlm 250ml
je kot, RM3 wehhh! 2 kali teguk dah habis.

hari kedua, aku teringin nk makan sotong bakar,
sotong tu panjang, besar nya xde lah besar sgt, sedang sedang,
cuba teka berapa sotong tu sekor? aku masa tanya harga,
mmg aku terkejut BEROK! seyes! Rm20! RM20 tauuuu!
untuk sekor sotong! Ya Allah, dlm hati aku kata, tak payah lah,
nanti aku beli sotong sendiri jelah. *telan ailio.

Ramadhan ke 3, nk mkn nasi kerabu, so pusing pusing,
jumpa lah nasi kerabu, harga Rm5 sebungkus, princess punya just
amik nasi + ayam percik, total Rm9, ok lah, reasonable lah.
nasib lah agak sedap, tapi budu dia masammm, laki aku kata dia letak cuka,
hmmm, x menepati citarasa aku.

haritu aku nk makan ayam golek,
tahu bape harga ayam golek tahun ni? RM20 jugak sekor,
tapi lagi reasonable lah ayam sekor Rm20 dengan Sotong Sekor
Rm20 yedakkk! hahaha. ayam nya, alahaiiii~ laki aku kata,
ko tembak burung merpati ke ni? hahahahaha.mmg betul korang!
sekor yang Rm20 tu, adalah besar burung merpati, cuma besar sikit lagi lah,
aku beli sebelah, RM12, bahagian peha ayam, mcm burung puyuh.hahaha.
kelakar gila rasa.

semalam mak mertua aku cerita, hot FM, mak dia teringin nk makan
nasi lemak rendang ayam, beli lah nasi lemak, amik ayam seketul,
sambal sikit, harga nya RM10, hahahahaha.gelak besar aku,
ayam tu seketul rm6.50 hahahaha.ko gahse???
mmg nak pergi haji balik hari lah ni kesahnya!
tak boleh ke lebih lebih kurang je, lebih berkat di bulan puasa ni.

semalam punya cite, aku beli pulut udang, seketoi rm1,
hahaha, gelak lagi, aku beli 2 ketoi je lah.TAPI, the part yg paling best ialah,
semalam aku teringin nak makan Ayam Percik, mula mula mmg tawar hati nk beli,
tapi suami aku kata, beli lah seketul, buat rasa, aku fobia nk beli ayam percik ni,
sbb kat pasar malam pantai dalam ni, seketoi rm6, mcm selalu,
bukan nya berkira bab makan, tapi tak kena dengan harga,
tapi semalam, cuba lah tanya, " dik berapa seketoi ayam percik ni "
" RM3.50 je kak " ehhhhhh! murahnyaaaa! ok ok nak 1 lah.
balik rumah, berbuka je, aku tuju ayam percik dulu,
nak rasa mcm mana, alahaiiii~ SEDAP! cukup segala rasa,
cukup segala awas nyaaa! hmm nanti boleh beli lagi!
happy tummy lah semalam! hehehe. mcm ni lah yg kita nak,
harga reasonable, kena dengan rasa.kena dengan kuantiti.

ayam percik
ayam percik semalam.rupa mcm x sedap kan.

Menu Paling popular di Bazar


tapi tahun ni aku nampak 1 benda, ramai GILA orang jual ROTI JOHN!
tu yang aku sangat tak paham! kenapa dah ramai sgt jual Roti John!
seyes mmg ramai! dlm 1 bazar aku g, dlm 5-7 org peniaga jual Roti John,
kenapa nk jual Roti John je ni!!! jual lah benda lain, ayam percik ni semalam,
sorg je yg jual. roti john je melambak, hish x paham aku,
sbb roti john senang nak buat dan kos murah, tapi korang leh jual mahal mahal kan?
tapi yg sedihnya, takde orang pun dtg beli kedai roti john yg biasa biasa tu,
myb sbb x sedap, aku tgk cara pembuatan pon. hmmmmm, sedih.

dan paling kesian smlm, ada sorg akak tu jual Speghetti, lasagna, dlm bazaar,
lepas tu panggil orang beli, alahaiiiI~ kakak kuuu~ orang nk buka puasa,
takkan nk makan pasta kak, huaaaa sedihnyaaaa!
tak tau lah nk ckp cm ne. cuba letakkan diri kita sebagai pembeli,
adakah kita akan beli lasagna di bazar ramadhan?
kecuali kalau sedap dan craving lah!

tapi yg aku x jumpa jumpa lagi, POPIA salut sambal,
korg tau x popia goreng yg dah siap siap salut sambal tu,
aku craving yg tu, tapi xde org jual lah.hmmmm.
kalau kat Ipoh ada, tapi tahun ni x tau lah ada lagi ke x,
sbb pakcik yg jual tu dh tua sangat. tapi popia dia mmg sedap lah!
cpt gila habis.

hmmm sekian jelah cerita aku, puas hati dpt bebel sini.hahaha.
ok lah korang, bai! bijak bijak dlm membeli ye,
mcm aku, kalau craving, beli kuih yg craving tu 2 biji je,
biarlah org nk ckp apa, sbb kalau banyak, KOMPOM,
tong sampah yang makan, tapi yg paling x tahan,
bila dengar MIL aku bebel sbb buang makanan,
hahahaha.so baik jimat2.hahaha.ok bai!

10 comments:

Auntie Kemai said...

lain orang lain rasa kot..kami suka pasta time berbuka ..tu pon setelah hampir seminggu makan nasi ..boring juga.. pasta pon sodappp

Nurzakiah Hanum said...

sedapnya

siti hajar said...

Weh... Popia salut sambal bazaar kat bazaria tu sedap weh. Aku kalau p mmg beli. Port dia tepi kedai mamak. Hahahahaha

eima said...

takat roti john tu ai buat sendri je ...hehehe
baru pi param seklai je tu pun waktu berbuka kat rumah mil ....

♥ Vna ♥ said...

bru tau popia tu nama dia popia salut sambal hahaaa kesian tak tau pun nama dia selama ni..tau makan je sbb sedap! nak jugakkkk...

idzwa kamaruddin said...

kat jalan tar ni lagi bapak mahal dik..akak keje kat betul2 tepi sogo mane ade yg murah T___T

dalila said...

melampau sgttt sotong sekor je dh same harga mcm ayam..perghhh..tu yg mls nk gi bazar..bkn main mahal tp bbkn sedap..nasib ayam percik tu murah+sedap..

Puan Awin said...

aym percik tu memang nampak kurang menarik...tak sangka pulak rasanya sedap ye rara...

Mysara Ab Rahman said...

Klu g bazar kte suke carik yg kuih2 je. Hurmm ayam percik tu mmg nmpk cm kurg menarik. Tp sedap x?

DRAMATIC UNIQ said...

panjang citer Rara kali ni..
betul2 sesi meluah perasaan ni.. hahahahaa... :)

tapi baca sampai habis pun fikiran still lekat kat sotong doploh hengget tu.. bapak gergasi sangat ke sotongnya..?? adeeehhh.. sotong lautan dalam agaknya tu... :p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...