Image and video hosting by TinyPic

02 June 2015

Pemecatan Beribu Pekerja MAS - Luahan hati aku

Semalam masa dengar berita TV3 - MAS buang beribu pekerja, aku terpaku, aku dan suami aku terdiam, hati aku terdetik " apa dorg nak buat lepas ni " kalau yg dah ada perancangan xpe, kalau yang xde perancangan? Mcm mana??? Ya Allah besarnya dugaan. Aku dengar Media Prima dan Gardenia pun buang pekerja jugak, tu aku baca dlm group.

Kadang kadang aku fikir, Alhamdulillah aku kerja G, tp aku tetap kena berkerja keras lah.bukan boleh bergantung pada gaji je.kalau bergantung pada gaji, mmg hmmmm kau takkan ada duit menyimpan lah.kalau korg tgk kenapa aku gigih sgt kesana sini, tidur jam 3am, semua bersebab.tak de benda yg senang zaman skrg.

Aku ada sorang kwn yg suami dia kerja MAS, semalam aku nampak di wall dia, dia nak letgo semua barang rumah, aku terus tanya dia, dan rupanya, ramai org PM dia, dan dia pun dah siap kan 1 entry utk org baca.

Masa aku baca, aku rasa sedih, sedih sgt, masa ni! Masa ni lah suami dan isteri kena bersatu.kena kuat! Aku dah alami benda ni, turun naik dlm hidup berumahtangga, piya yang aku kenal, sorg yg kuat, hati keras, cekal, aku percaya piya boleh lalui semua ni, Ya Allah.beratnya dugaan.hmmmm aku xtau nak ckp apa.

Mcm mana rasanya suami jobless, mcm mana rasanya kita menangung semua, mcm mana rasanya dipandang hina dengan org lain.Ya Allah, kuatkan lah hati kami, tabahkan lah hati kami, pada lain lain yg kena terminate tu, aku harap korg tabah, cakap mmg senang kan, tapi nak tabah tu, bukan semua org mampu, tak mampu, stress, sakit kepala, bukan senang, bukan!

MAS techically bankrup dan hantar surat terminate knp 20k org pekerja, byg kan, berapa ramai sebenarnya pekerja MAS ni?? 20K pekerja tu, mana dorg nak pergi? Banyaknya bad thing menimpa negara kita, org islam, mana yg isu Rohingya nya, xmampu otak aku nak berfikir.

Semoga semua tabah, tabahhhh.berdoa banyak banyak ye.mengadu pada Allah. T__T

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

14 comments:

  1. Begitulah bila ujian Allah nak turunkan tanpa kita duga. MAS memang dah declare bankrupt so ramai yg jobless selepas ini. Yg sedih rata-rata dah berkeluarga.. moga semua ini membuka mata 'org atas' kembalilah kepada landasan Islam.

    ReplyDelete
  2. Allahu Akbar...
    apa la nasib mereka...

    ReplyDelete
  3. semoga mereka semua tabah... akak juga pernah lalui seperti itu, seorang je yang punya pendapatan, Allah sahaja yang tahu tekanan hidup waktu tu,diatmbah dengan orang yang tak pernah tahu, lagi bertambah tekanan, tapi mujur sabar itu masih kuat...

    Apa yang penting bersabarlah menempuh setiap dugaan inshaAllah hasilnya pasti manis akhirnya

    ReplyDelete
  4. seyes ra aku sedih gak.. mcmana hidup diorang nnt.. yg ada anak kecik.. anak skolah.. huhu.. hope murah rezeki semua yg terlibat..

    ReplyDelete
  5. Gardenia pun nak buang pekerja?


    Mmg MAS technically, bankrup.
    Buat yg ada simpanan & dapat kerja lain, Alhamdullilah..
    Yg takde haluan?

    Moga urusan mereka dipermudahkan.

    ReplyDelete
  6. memang kene ada backup plan klu keje swasta ni, anytime bnde2 yg x diingini boleh berlaku, dgn kos sara hidup kt Malaysia yg x pernh nk turun ni.. huhu hujan jelah yg byk turun.. lain sume naik


    Jom Terjah : Bukti cukai GST di Malaysia naikkan harga barang


    ReplyDelete
  7. Ya Allah.....semoga mereka tabah....ekonomi dah la tak ok sekarang ni...memang betul2 mencabar kesabaran dan ketabahan...

    ReplyDelete
  8. Ya Allah.....semoga mereka tabah....ekonomi dah la tak ok sekarang ni...memang betul2 mencabar kesabaran dan ketabahan...

    ReplyDelete
  9. Peringatan untuk kita semua.. bila sedang senang, WAJIB lah menyimpan dan fikirkan masa depan.. Untung nasib kita ni belum tahu, semuanya Allah tentukan.. Besar atau kecil ujian yang Allah berikan tu berbeza-beza mengikut individu..

    Semoga mereka tabah menghadapi ujian ini.. dan semoga mereka memperoleh rezeki yang lebih baik kelak... Aamiin...

    *sedih dan terkelu*

    :'(

    ReplyDelete
  10. Yeah that's it. Nantikan lah sesuatu yang di luar jangkaan dan sesuatu yang visual menanti kita. yang maya

    ReplyDelete
  11. so bersyukurlah kita yang ada kerja ni kan..
    jangan selalu mengeluh sebab ada orang yang lebih susah dan takde kerja..

    ReplyDelete
  12. Yang diberhentikan kerja still dapat pampasan mengikut perkiraan 1.5 kali gaji terakhir kali tahun berkerja.yang dapat offer kerja pun gaji kena potong...potongan gaji mengikut skill...ada yang dapat kontrak setahun...pangkat turun fan gaji pun kena potong..apa ke jadahnya....

    ReplyDelete

sayang anak ditangan-tangankan,sayang rara,di komen-komenkan.heee~ thanks sbb singgah and baca entry and komen skali,i appreciate it. =.='

Busuk!

safura.online.diary © . Designed by MaisarahSidi.com