11 March 2016

Kajian : Suami Melayu Kurang Puji Isteri

Assalammualaikum semua, Salam Jumaat, semalam takde entry kan, sbb semalam EL, boleh lak petang kelmarin tu rumah MIL aku xde air, so pagi tu aku mcm tak berani pulak nak take risk, kang x sempat mandi air tangki habis kang, mantik lah nakkk. so EL lah. hahahaha. luls.

Aku suka sangat dengar Sinar FM pagi Jumaat sbb ada perkongsian ilmu dengan Datuk Dr. Fadzilah Kamsah. Pagi ni dorang borak topik " Membandingkan Pasangan " hah gittew, hot topik ni. hahaha.

Mengikut kajian DMFK, Suami Melayu kurang PUJI isteri, dan kurang senyum pada isteri. Kalau dengan isteri orang lain tu, kemahen senyum, kemahen puji nya.

Amacam? terasa tak? hehehe.

Kalau korang bukan jenis suami yg mcm ni, bagus lah. Selalu selalu lah puji isteri tu, selalu selalu lah senyum pada isteri, ni tidak, tengok isteri pun jeling jeling sebelah mata je, masa bercinta dulu kemahen asyik nak jumpa je, baru tak jumpa 2 3 jam dah rindu rindu. kemahennn! hahaha.

Contoh jika nak puji orang lain depan isteri : " eh cantik nyaaa Kajol ni dalam cerita Dilwale ni, eh tapi awak masa muda dulu pun cantik juga mcm Kajol ni " hah gittew kekdahnya, jgn nk puji satu pihak je, puji jugak si isteri tu. Takde lah si isteri tu terasa hati. dalam hati mst dia kata " aku ni tak lawa ke? "

Macam aku, suami aku jenis mmg tak puji aku, susah nak dengar dia puji aku, tp aku tahu dia puji dalam hati. kofkofkof. kdg kdg kalau dia tak puji, aku sendiri tanya, " lawa tak eb? " hahaha. Yelah, kdg kdg kalau pemuji tu bukan sifat suami kita, apa salahnya kalau kita yg mulakan dakkk.

Tapi bab senyum, suami aku sangat pemurah, dia murah dengan senyuman dan gurauan, tu sbb bila dia ada masalah dia xleh nak tipu, aku leh tau bila dia ada masalah, mst dia diam jeee. Kalau tak, tak habis habis mengusik. mcm pagi tadi tetiba mengusik aku, " eb ni tido pun lawa " hahaha ciaaa ciaaa ciaaaaaa. Lepas subuh tetiba nak buat aku senyum sorg sorg, sabar jelahhh.

Tadi pun ada satu caller cerita, dia wife num 2, masa suami balik rumah dia, suami dia cakap, " cuba belajar masak dengan kakak awak tu, dia pandai masak " errrrr, sentapnya aku dengarrrr. Tapi DMFK kata sepatutnya suami dia tak boleh cakap mcm tu, sepatutnya suami kena cakap, " awak pandai masak, pandai buat teh tarik, tapi kalau nak masak lagi sedap, belajar lah dengan kakak " hah gittew, maknanya ada jugak pujian untuk si isteri tu walaupun dia nak bagitahu yang dia nak suruh isteri num 2 ni belajar masak dengan isteri pertama.

Lagi satu caller cerita pulak, suami dia ni, muka ketat je memanjang, mcm mana isteri dengan anak ni buat lawak pun, ketat je muka, takde pun nak senyum senyum, tapi kalau dengan customer tu, kemahen borak dan senyum nya.

DMFK kata, suami isteri ada satu tahap sampai dah tak tahu nak borak apa. Isteri kena faham, TAPI!!! suami tak boleh lah buat mcm tu, kena lah mesra sikit, aku pun tak dapat bayangkan kalau muka nak ketat je 24jam, happy ke mcm tu?

Jep pergi cakap, kalau nak laki dia senyum borak dengan dia, pergi naik teksi laki dia. bayar rm20, borak puas puas. hahaha. sampai tahap gitu ke nak tengok senyum suami? ichhhh. sabar jelah.

Tapi yelah kan, kdg kdg memang ada, kita selalu nampak, mcm di mall mall ke, muka suami ketat jeee, mcm nak marah marah jee, senyum tak apa tak. tp tengok fon senyum senyum. haih lemah jantung aku.

Dalam hubungan suami isteri ( peringatan untuk aku juga ) sama sama lah bertolak ansur, bila suami tak puji, kita mintak puji, #mukatakmalu hehe. Yelah, kalau jenis laki tu mmg tak reti puji, takkan kita nak sentap saje kan. haha. Kalau suami tak senyum, kita suruh lah dia senyum, tanya dia, ada masalah ke, boleh tolong apa apa ke?

Suami juga, sama sama lah jaga hati isteri, ni jgn disebabkan alligenment bini dah lari lepas bersalin, ko nak sombong tak tentu pasal, cakap dgn bini pun kasar kasar, asyik lah tengok perempuan lain. Sila lah jangan. Ingatlah saat saat indah masa bercinta dulu.

Semoga aku dan suami aku jugak istiqomah, saling menjaga hati, kekal bahagia sampai Syurga. Amin.

6 comments:

idzwa kamaruddin said...

hehee..kelakar pun ade baca.

jujur cakap husband akak memang pendiam tahap dewa..jarang bercakap jarang senyum apatah lagi gelak! tapi akak baiase-biase je selalu buat lawak bodoh gelak pun sensorg..hahaha...i is okey jek sebab dah azali dia mcm tu so akak redha plus pashrahhhhhh...kekekeke... ;) tu je kelemahan dia yang lain dah dapat menutup kelemahan tu ;)

Cik Siti Hajar said...

takut bila dengar DMFK cakap sampai tahap suami isteri akan senyap sebab takde topik nak dibualkan....

hishhhhhh.. tak nak lah gitewwww....

Syaz Rozelt said...

as salam rara..rara macam buat report plak..mmg sebijik dari cite dengar dekat radio sinar pagi tadi..hehe..semoga kita sentiasa berbahagia selalu bersama pasangan masing2..insya Allah =)

Syafiqah Hashim said...

Hahahaa.. kelakar je baca. Pika tak de suami lagi. nanti remind dkt future husband lahh..

Chekgu Azrine said...

Hubs akk kdg2 dia puji jugak akk..tp ak notis lately dh xd puji2 dah..mcm cemburu kot rasanya..hahahaha....

yaya_flanella said...

Hmmm nak suruh shawn baca entri ni lah. Best baca hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...